Dit is de vraag die we bij Profimdo misschien nog wel het meeste krijgen. Deze vraag kent natuurlijk veel verschillende vormen. Hoe krijg ik meer klanten? Waar vind ik mijn klanten? Hoe vind ik nieuwe opdrachten? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Uiteindelijk komen ze allemaal neer op het feit dat jij meer omzet wilt hebben. Dat is voor een ondernemer heel gezond. Uiteindelijk zijn er een paar factoren die een rol spelen in het antwoord op deze vraag. Daarom trekken we ze even uit elkaar.
Bied je het juiste aan?
Het begint allemaal met de markt. Vandaar ook deze vraag. Bied jij het juiste product of de juiste dienst aan? Het klinkt als een open deur, maar vanuit Profimdo zijn we al regelmatig tegengekomen dat ondernemers veel meer gingen verkopen als ze hun aanbod iets bijstelden. Een goed marktonderzoek kan hierin zeker uitsluitsel geven. Bij Profimdo helpen we je graag om dat marktonderzoek goed vorm te geven, zodat je ook echt iets hebt waarop je kunt sturen.
Waar zit jouw netwerk?
Netwerken kun je als een vies woord beschouwen, maar stiekem doen we het allemaal. Of het nou het napraten in de kantine is na een wedstrijd, of het bezoeken van de lokale haringparty. Het is allemaal een vorm van netwerken. Jouw netwerk is belangrijk voor je, want vaak zitten daar jouw eerste klanten. De mensen die je kennen, de mensen die je wat gunnen, die leveren je de eerste omzet op. Als je wat verder bent, dan zul je zien dat je een nieuw netwerk op moet bouwen in de branche die je wilt bedienen. Doe je dat niet, dan wordt het ook steeds lastiger om aan klanten te komen. Het netwerken zelf gaat overigens niet alleen maar over het scoren van opdrachten. Elkaar leren kennen en waarderen, levert op de lange termijn veel meer op dan het strooien van kaartjes.
Wees proactief
Als je nieuwe klanten wilt, dan zul je er zelf op uit moeten. Het gebeurt zelden dat jouw klanten in drommen op de stoep staan te wachten tot je de deur opendoet. Zelfs als detailhandelaar zul je dat herkennen. Alleen de deur opendoen is niet voldoende. Je zult in actie moeten komen om jouw klanten te benaderen en tot een aankoop te verleiden.
Advertenties, adverteren op social media en andere promotieacties zijn eigenlijk een vorm van passieve verkoop. Je gooit je hengel uit en hoopt dat er iets bijt. Actieve verkoop gaat over het actief benaderen van potentiële klanten. Je gaat bij ze langs, belt ze op of spreekt ze op plaatsen waar ze komen. Dit is vaak effectiever. Zeker als je ook weet dat je de juiste doelgroep het juiste product aanbiedt.
Zorg dat het initiatief aan jouw kant blijft
“Een mooi product. Ik ga er over denken.” Een veel gehoorde uitspraak. Als je iets wilt verkopen, dan hou je altijd het initiatief aan jezelf. Dus als iemand dit tegen je zegt, dan is jouw antwoord: “Leuk. Zal ik anders volgende week even bellen of je nog vragen hebt?” Daarmee leg je jouw recht om te bellen vast. Dat scheelt altijd. En durf om de verkoop te vragen. In Nederland vinden we dat nog wel eens moeilijk. We denken dan dat we snel pusherig overkomen. Maar de uitspraak aan het begin kun je ook prima beantwoorden met: “Wat houd je tegen om nu de knoop door te hakken?” Deze vraag snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant leer je de tegenargumenten van jouw potentiële klant kennen. Aan de andere kant haal je direct het verkoopmoment naar voren.
Dit zijn natuurlijk maar een paar dingen die je kunt doen om meer opdrachten binnen te krijgen. Wil je meer ideeën? Bij Profimdo kunnen we je helpen om een praktisch plan te maken om meer opdrachten binnen te halen. Neem eens contact met ons op. Dan kun je ervaren hoe Profimdo jouw bedrijf kan ondersteunen.