Als ondernemers vinden dat ze te weinig winst maken, is vaak de gedachte dat de omzet te laag is. Op zich is dit een veel voorkomende oorzaak en wij gaan straks ook meer vertellen over hoe je die omzet kunt verhogen. Het hoeft echter niet altijd de oplossing voor je probleem te zijn.
Hogere marges door lagere kosten
Vaak borrelt de bovengenoemde vraag op als de bankrekening nagenoeg leeg is geraakt. Men redeneert dan: Meer omzet = meer cash. Dit kan best een oplossing zijn. Makkelijker is het wellicht om eens te kijken naar de kosten en uitgaven. Misschien heb je nog allerlei abonnementen lopen waar je allang geen gebruik meer van maakt. Of kun je lopende contracten (energie, verzekeringen, etc.) oversluiten tegen lagere tarieven. Misschien huur je een bedrijfsruimte die continue voor de helft leeg staat. Ga je dan een kleiner pand huren of zoek je een oplossing om de overtollige vierkante meters rendabel te maken? Misschien kun je een deel verhuren. Let op; als je zelf huurder bent moet je eerst uitzoeken of je wel (een deel) van jouw ruimte mag onderverhuren. Check dit in je huurcontract en/of bij de huisbaas. Koop je niet te duur in? Overleg eens met je leveranciers over kortingen. Dat is in veel branches heel normaal, zeker wanneer je een grote(re) afnemer bent. Zij weten vaak meer van de markt dan jijzelf omdat zij zien welke producten bij hen snel het magazijn verlaten. Wellicht kan jij je assortiment vergroten met die veel verkopende producten.
Meer omzet door nieuwe klanten
Maar goed, het gaat hier over omzet verhogen. Hoe doe je dit? In de basis geldt: Hoe meer klanten, hoe hoger de omzet. Maar nieuwe klanten vinden is niet altijd makkelijk. Men is vast en zeker nog geen klant omdat ze jouw bedrijf (nog) niet kennen. Je zal dan aan de slag moeten om jouw bedrijf te promoten. Met een marketingadviseur kun je daar hele mooie plannen voor maken en ja, Profimdo kan je daar ook mee helpen.
Meer omzet met bestaande klanten
Eenvoudiger is het om te kijken naar je bestaande klanten. Zij kennen jou al en jij hen wellicht ook. Welke producten/diensten nemen zij bij je af maar bedenk eens welke er ook goed bij hen zouden passen? Met een beetje geluk ken je je klanten redelijk goed. Die kennis is macht want het stelt je in staat een goede inschatting te maken van welke producten/diensten die klant nog meer bij jou zou kunnen afnemen. Een goede verkoper bij een tuincentrum zal aan de koper van een zak graszaad vast en zeker vragen of hij/zij niet ook een grasmaaier nodig heeft. Toch? Of (kunst)mest? Dit is de start van cross-selling.
Meer omzet door extra verkopen
Kijk dus eens goed naar je klantenbestand en de diensten/producten die je aan biedt. Welke vragen kun je stellen om meer te kunnen verkopen? Wat is logische koppelverkoop? Heeft iemand die verf koopt toevallig niet ook een kwast nodig? Of schilders-tape? Een door ondernemers veel gemaakte fout is dat ze denken dat klanten niet op deze vragen zitten te wachten. Maar als jij vriendelijk, belangstellend en oprecht met je klant in gesprek bent, zal die jouw vraag niet vervelend vinden. Wees dus altijd oprecht, vriendelijk en belangstellend. Met een beetje oefening lukt het je om de juiste vragen te stellen en van daaruit met goede voorstellen te komen voor extra omzet. En vergeet niet: mocht het deze keer niet lukken, realiseer je dan dat een tevreden klant, die goed door jou is geholpen, sneller terugkomt. Om dan wel die kwast en dat tape te kopen.
Meer omzet door meer producten
Wellicht kun je het assortiment dat jij verkoopt uitbreiden met andere producten. Waarom staat er tegenwoordig in veel winkels vlak bij de kassa een rek met snoep? Omdat men daar vaak even moet wachten op de klant die voor hen is. Dan valt je oog op de chocoladereep en voor je het weet ligt die in je mandje. Zo werkt het ook met andere, vaak niet al te dure, eenvoudige dingen: batterijen, oplaadkabeltjes, aanstekers, noem maar op. Welke producten kan jij op die maner makkelijk onder de aandacht brengen? Vraag dit ook eens na bij je leveranciers.
Loop eens door je zaak, kijk eens in je webwinkel, vraag eens aan je familie wat zij vinden van je winkel en/of website. Samen weet je vaak meer dan jij alleen.
Vanuit Profimdo helpen we jou graag met het meedenken over hoe jij dit in jouw bedrijf beter kunt organiseren. Zullen we een gratis kennismakingsgesprek inplannen?