Het Lean Canvas als business model

Als je een nieuw product of dienst wilt lanceren, dan komen daar heel wat stappen bij kijken. We hebben er al een aantal bekeken in eerdere blogposts uit deze serie. Vandaag kijken we naar het opstellen van een business model voor jouw nieuwe product of dienst. Heel kort door de bocht beschrijft een business model hoe jij waarde gaat leveren aan welke klanten en hoe je daardoor omzet en winst gaat maken. Daarin kun je kiezen voor allerlei verschillende opzetten van business modellen. In deze zevende blogpost uit onze serie, bespreken we waarom het Lean Canvas een goede keuze is bij de lancering van een nieuw product of dienst.

Business modellen

Het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder is daar een veelgenoemd voorbeeld van. Als jij een nieuw product of dienst op de markt wilt zetten, dan wil je meer focus leggen op het business model van dat product of dienst. Dan is het handig om te kiezen voor het Lean Canvas. Als je het Lean Canvas ziet, dan is meteen duidelijk dat het gebaseerd is op het Business Model Canvas. Ash Maurya heeft vastgehouden aan negen bouwstenen, maar heeft de invulling wel wat aangepast. Daardoor is het Lean Canvas een krachtig hulpmiddel geworden dat speciaal is ontworpen voor startups en nieuwe producten of diensten.

Wat is het Lean Canvas?

Het Lean Canvas, is een business model dat je op één pagina neer kunt zetten. De manier waarop het opgezet is, zorgt ervoor dat je het heel goed kunt gebruiken om voor jouw nieuwe product of dienst snel te weten of het werkt op de markt. En als het niet lijkt te werken, dan geeft het je handvatten om snel te reageren. Het Lean Canvas bestaat uit negen elementen. Een aantal van deze elementen heb je ook al voor bij zien komen in onze eerdere blogposts:

  1. Probleem: Welk probleem los je op voor je klanten?
  2. Klantsegmenten: Wie zijn je doelgroepen?
  3. Oplossing: Hoe lost jouw product of dienst de problemen van je klanten op?
  4. Unieke waardepropositie: Wat is jouw belofte aan jouw klant en waarin is die uniek?
  5. Oneerlijk voordeel: Wat maakt jouw bedrijf moeilijk te kopiëren?
  6. Kanalen: Hoe bereik je je klanten met jouw product, maar ook met jouw communicatie?
  7. Meten: Hoe meet je of jouw oplossing succesvol is?
  8. Kostenstructuur: Wat zijn de belangrijkste kosten?
  9. Inkomstenstromen: Hoe verdient je bedrijf geld?

Waarom Het Lean Canvas?

Er zijn een aantal goede redenen om voor het Lean Canvas te kiezen als je een nieuw product of dienst wilt lanceren.

1. Snelheid en Efficiëntie

Het Lean Canvas is niet hetzelfde als het businessplan dat je voor de bank moet schrijven. Door de een-pagina opzet kun je het snel invullen om een duidelijk beeld te krijgen van de manier waarop je naar de markt gaat. Het geeft je een goed idee of er ergens gaten vallen en of alles goed op elkaar aansluit. Een valkuil hierbij is, dat je alles naar elkaar toe gaat schrijven. Hoewel het snel en makkelijk in te vullen is, is het wel belangrijk dat er een goede basis onder ligt en het kost wel tijd om die op te bouwen. Tijdens het traject van het ontwerpen en lanceren van jouw product of dienst is het Lean Canvas wel een tool die je snel kunt aanpassen en bijstellen aan de werkelijkheid die je ziet.

2. Focus op het Probleem en de Oplossing

Een van de belangrijkste voordelen van het Lean Canvas is dat het je dwingt om je te concentreren op de problemen van je klanten en de oplossingen die je biedt. Uiteindelijk is dit de belangrijkste reden waarom mensen jouw product of dienst gaan kopen. Door deze focus voorkom je dat je veel tijd gaat investeren in bedrijfsfactoren die eigenlijk pas later belangrijk zijn. Je richt je vooral op wat echt belangrijk is voor je klanten.

3. Risico’s Minimaliseren

Door je ideeën snel te testen en feedback te verzamelen, kun je potentiële problemen en risico’s vroegtijdig identificeren en aanpakken. Je kunt zo aan het begin van je ontwikkeling al bijsturen naar een product waarvan je weet dat het succesvoller gaat zijn. Dat zorgt ervoor dat er minder kans is op kostbare fouten of het verspillen van tijd aan dingen die niet essentieel zijn.

4. Flexibiliteit en Iteratie

Het Lean Canvas is flexibel en iteratief. Dat betekent dat je het kunt aanpassen en herzien naarmate je meer leert over je markt en klanten. Als je meer leert, pas je dat direct toe op een nieuwe versie. Door die versies vast te leggen, geeft je dat ook een goed overzicht over de dingen die je in het proces hebt geleerd.

5. Eenvoudige Communicatie

Het Lean Canvas is eenvoudig en visueel, waardoor het gemakkelijk te begrijpen en te delen is met teamleden, investeerders en andere stakeholders. Daardoor is het makkelijker om jouw bedrijfsmodel te begrijpen en aan te geven waar je naartoe wilt. Dat zorgt ervoor dat je makkelijker kunt samenwerken met anderen.

Welke dingen zet je in het Lean Canvas?

In het Lean Canvas kun je negen blokken beschrijven, die samen een sluitend business model zijn voor jouw product, dienst of zelfs bedrijf. We lopen ze samen even door, zodat je weet wat je er in kunt vullen. Het invullen van het Lean Canvas kun je heel snel doen, maar zorg ervoor dat je wel de juiste diepgang geeft aan wat je in de velden invult. Hoewel je op het moment van invullen allerlei dingen in je hoofd kunt hebben, betekent dat niet dat je die over een paar maanden nog weet. Dus zorg ervoor dat je het concreet maakt.

Probleem en Klantsegmenten

Het Lean Canvas vul je in van buiten naar binnen. Daarbij kom je aan de buitenkanten de blokken Probleem en Klantsegmenten tegen. Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een doelgroep heeft een bepaald probleem en wil dat oplossen. Een iets andere doelgroep heeft mogelijk een heel andere visie op het probleem en zoekt daarom ook een andere oplossing. Het kan zijn, dat al deze groepen jouw product of dienst kunnen gebruiken, maar het is wel belangrijk voor jou als ondernemer om die verschillen te begrijpen. Om deze blokken in te vullen, gebruik je de informatie die je in je marktonderzoek hebt opgehaald. Op die basis kun je ook bepalen welke problemen het meest urgent zijn en welke klantgroepen het meest waardevol zijn.

Oplossing en Unieke Waardepropositie

Hier begint het met jouw oplossing. Je beschrijft hier hoe jouw oplossing het probleem van de klant oplost, gezien vanuit het probleem van de klant. Als je dat goed hebt omschrijven, dan kun je ook door naar jouw unieke waardepropositie. Dat kun je eigenlijk zien als de belofte aan jouw klant. Maak die belofte ook praktisch. Beschrijf hierin niet wat jij allemaal aanbiedt, maar beschrijf wat de klant er aan overhoudt. Hou daarbij voor jezelf ook in gedachten hoe jij dat anders doet dan de concurrentie.

Kanalen

Hier benoem je de kanalen die je gaat gebruiken om je klanten te bereiken en te bedienen. Daarbij moet je zowel over online als offline kanalen nadenken. Het is belangrijk om te bepalen welke het meest effectief zijn voor jouw doelgroep. Je haalt de informatie over welke kanalen jouw doelgroep gebruikt uit je marktonderzoek.

Kostenstructuur en Inkomstenstromen

Kosten zijn een belangrijke factor in het winstgevend maken van jouw product of dienst. Daarom is het belangrijk dat je de kosten in kaart brengt die je maakt bij het ontwikkelen en leveren van jouw product of dienst. Wees daarbij realistisch en gedetailleerd om te voorkomen dat je jezelf rijk rekent. We komen regelmatig tegen dat mensen belangrijke kosten vergeten, waardoor een product of dienst uiteindelijk veel minder oplevert dan verwacht.
In het blok voor de inkomstenstromen beschrijf je hoe je geld gaat verdienen met jouw product of dienst. Er zijn heel veel verdienmodellen mogelijk. Bij Profimdo hanteren we een vijftiental verdienmodellen waar je voor kunt kiezen. Denk dan bijvoorbeeld aan directe verkoop, abonnementen, licenties en een hele ris andere modellen die bij jouw klanten en markt kunnen passen. Daarnaast is het hier ook belangrijk om na te denken over jouw prijsstrategie. Welke prijzen ga jij vragen en waarom?

Meten

Meten is weten, is een veel gehoorde uitspraak. In dit blok beschrijf je de belangrijkste meetpunten die jij kunt gebruiken om te zien of jouw product of dienst succes heeft. Daarbij moet je aan veel meer denken dan enkel omzetgroei, omdat je nu ook wilt weten of jouw oplossing inderdaad het probleem van jouw doelgroep zo goed oplost als dat jij dacht.

Oneerlijk Voordeel

Jouw oneerlijk voordeel gaat over alles dat jouw bedrijf uniek maakt. Het gaat om alles dat een concurrent niet makkelijk kan kopiëren of inkopen. Je kunt natuurlijk denken aan een gepatenteerde technologie zijn, maar het kan ook ervaring zijn binnen je team, of een sterke merknaam.

Conclusie

Het Lean Canvas is handig en snel hulpmiddel om een idee te krijgen van de mogelijkheden om met jouw product of dienst geld te verdienen. Je kunt op een een snelle, efficiënte en flexibele manier jouw ideeën testen, en aanpassen op basis van feedback en nieuwe inzichten. Doordat het Lean Canvas jouw focus houdt op de problemen en behoeften van je klanten, kun je veel sneller een product of dienst ontwikkelen dat echt waarde toevoegt en succesvol wordt in de markt.
Wil jij kijken of jouw product of dienst een toevoeging wordt aan jouw bedrijf? Wil je weten of een nieuw product of dienst winstgevend gaat zijn en waarom? Kom eens vrijblijvend langs bij Profimdo en vul met ons eens een paar blokken in van jouw Lean Canvas. Dat geeft direct inzicht in de kansen voor jouw product of dienst.

Vond jij dit artikel goed? Deel het met anderen:

MAAR HOE ZIT DIT VOOR JOUW BEDRIJF?

Zoals je hebt gelezen, geloven we bij Profimdo in de praktische aanpak. Alles dat we doen, is direct toepasbaar in jouw bedrijf voor het behalen van jouw doel. Wil je weten waar jij direct een start kunt maken in jouw bedrijf? Laat ons contact met jou opnemen en jou direct iets concreets in handen geven: