Hoe bepaal ik mijn uurtarief?

Als ondernemer bepaal je je uurtarief zelf. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn natuurlijk wel dingen waar je rekening mee moet houden. Een uurtarief is nooit een enthousiaste slag in de lucht. Je moet een goede basis hebben voor het bedrag dat je vraagt. Vraag je te veel, dan krijg je geen klanten. Vraag je te weinig, dan snij je jezelf in je vingers. Tijd dus om even goed te gaan zitten voor jouw uurtarief.

Wat wil je overhouden?

Je kunt de berekening van je uurtarief vanuit allerlei invalshoeken beginnen. Wij gaan altijd uit van jouw eindsituatie. Wat wil je er eigenlijk aan overhouden? Dat kun je baseren op jouw eigen behoeften, of bijvoorbeeld je laatstverdiende brutoloon. Uiteindelijk gaat het er in eerste instantie om, dat je hier een bedrag op zet. We zitten aan het begin van de berekening, dus hier kun je altijd nog in schuiven.

Hoeveel wil je werken?

Als je werkt op basis van een uurtarief, dan moet je wel bepalen hoeveel je wilt werken. Stel jij wilt 10 weken vakantie en je wilt niet meer dan 20 uur per week werken. Dat betekent dat je maximaal (52 – 10) 42 weken werkt. Met jouw 20 uur kom je dan op maximaal 840 uur die je wilt werken. Dat betekent dat je per uur veel meer moet vragen om hetzelfde te verdienen als iemand die maar 2 weken op vakantie gaat en 40 uur per week werkt. Die kan namelijk maximaal 2.000 uur werken. Naast jouw vakantie moet je ook nog denken aan dagen dat je ziek bent, cursus volgt, je administratie of je acquisitie doet, enzovoort. Die zorgen er allemaal voor dat je minder uren aan je klant kunt doorberekenen. Je moet jouw inkomen dus over minder uren verdelen.

Wat zijn jouw kosten?

Als bedrijf maak je kosten. Zelfs als jij je werk doet met jouw laptop van achter de keukentafel, dan moet die laptop op een gegeven moment vervangen worden. Maak je gebruik van andere materialen, koop je dingen in, verbruik je dingen, dan moet je die allemaal meerekenen als kosten. Het is heel belangrijk dat je die kosten goed voor ogen hebt. Anders reken je straks te weinig en draai je zelf op voor kosten die je maakt voor jouw klant.
Een andere vorm van kosten zijn de kosten voor dingen als jouw arbeidsongeschiktheidsverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering, pensioen, inboedel enzovoort. Dit zijn verzekeringen die je werkgever (deels) voor je betaalt als je ergens werkt. Als ondernemer moet je die zelf verzorgen. Dit zijn belangrijke dingen om te regelen. Natuurlijk zijn deze verzekeringen best prijzig, maar als je ze goed afgesloten hebt, dan krijg je er ook wat van terug op het moment dat het echt nodig is. Deze dingen moet je natuurlijk wel meerekenen als kosten.

Hoe sta jij in de markt?

Tot nu toe hebben we het vooral gehad over het echte rekenwerk. De cijfers zijn belangrijk, maar de markt bepaalt. Daarom is het belangrijk om te weten hoe jij in de markt staat. Hoe verhoud jij je tot andere aanbieders? Heb jij meer of minder ervaring? Ben jij sneller of langzamer beschikbaar? Hoeveel alternatieven zijn er dicht bij jou in de buurt? Deze dingen bepalen of jouw uurtarief misschien wat hoger kan liggen dan gemiddeld.

Staar je niet blind op jouw concurrenten, want je weet niet hoe zij hun tarieven bepaald hebben. Je zult niet de eerste zijn die probeert onder het tarief van een collega te blijven. Om er daarna achter te komen dat het voor die collega vooral een hobby was en voor jou je brood. Benoem daarom ook vooral waarom jouw uurtarief anders is dan dat van anderen. Wat voeg jij als extra waarde toe? Concurreren op de laagste prijs is zelden succesvol, dus probeer vooral niet de goedkoopste te zijn. Probeer eerder om ergens bijvoorbeeld de beste, de snelste of de meest klantgerichte in te zijn. Daar hebben jij en jouw klant meer aan. Klanten die vooral kiezen voor goedkoop zijn vaak ook weinig loyaal. Nog een reden om een andere klantenkring te zoeken.

Ik bereken geen uren door aan mijn klant, is dit toch belangrijk?

Ook als je geen uren aan jouw klant factureert, is het toch essentieel dat je weet wat jouw uurtarief zou moeten zijn. Het is namelijk een goede graadmeter om te bepalen of je in verhouding werkt. Anders kan het zo zijn, dat jij veel te veel tijd steekt in jouw eindproduct voor de hoeveelheid geld die je ervoor krijgt. Het zou jammer zijn als je er na een jaar hard werken achter komt, dat je niet gekregen hebt wat je eigenlijk verdient. Dus ook als je een product maakt, of alleen met projectprijzen werkt, moet je nog steeds weten wat jouw uren waard zijn. Anders is de kans groot dat je te weinig vraagt voor jouw product of dienst.

Vanuit Profimdo hebben we al heel wat ondernemers geholpen om een realistisch uurtarief voor zichzelf te bepalen. Wil jij dat we eens met jou meekijken? Neem dan eens contact met ons op.

Vond jij dit artikel goed? Deel het met anderen:

MAAR HOE ZIT DIT VOOR JOUW BEDRIJF?

Zoals je hebt gelezen, geloven we bij Profimdo in de praktische aanpak. Alles dat we doen, is direct toepasbaar in jouw bedrijf voor het behalen van jouw doel. Wil je weten waar jij direct een start kunt maken in jouw bedrijf? Laat ons contact met jou opnemen en jou direct iets concreets in handen geven: