Hoe bepaal je jouw doelgroep

Als je jouw product of dienst wilt verkopen, dan moet je wel duidelijk krijgen wie jouw doelgroep eigenlijk is. Het goed kennen van jouw doelgroep is cruciaal in heel veel verschillende fases van de ontwikkeling van jouw bedrijf. Vandaar dat we in deze vierde blogpost uit de serie over het lanceren van een product of dienst, extra aandacht besteden aan de doelgroep.

Het begint al tijdens de ontwikkeling van jouw product of dienst. Het is dan essentieel om te snappen welk doel jouw doelgroep heeft waarvoor ze jouw product of dienst in willen zetten. Als je dat niet weet, ga je in de ontwikkeling misschien volledig de verkeerde kant op. Met de verkeerde aannames bouw je misschien heel hard aan iets waar mensen precies niet op zitten te wachten. Ken je het doel wel, dan scheelt je dat tijd en geld. Maar hoe bepaal je wie jouw doelgroep is, wat ze voor elkaar willen krijgen, waar ze te vinden zijn en welke kanalen ze gebruiken? Daar gaan we in dit blogartikel verder naar kijken.

Wie zijn jouw potentiële klanten en waarom?

Bij het omschrijven van een doelgroep beginnen de meeste ondernemers bij de demografische gegevens. Als wij de vraag stellen, dan komen er vaak direct lijstjes met leeftijd, geslacht en het inkomen van de klanten die ze nu hebben, of willen hebben. Voor ons bij Profimdo is dat direct een reden om aan de rem te trekken. Hoewel deze factoren belangrijk kunnen zijn om je advertentie op social media uit te zetten, vertellen deze factoren je heel weinig over jouw echte klant. Kijk maar eens naar jezelf en denk aan jouw eigen woonkamer. Daar heb je waarschijnlijk wel een bankstel, een televisie, een lamp en een tafel staan. Welke invloed hebben jouw leeftijd, jouw geslacht en jouw inkomen gehad op de aanschaf van die dingen? Waarschijnlijk heel weinig. Dat betekent dat er andere factoren zijn geweest op basis waarvan jij jouw koopbeslissing hebt genomen. Dat is goed om je te beseffen als je nadenkt over jouw doelgroep.

Iedereen in jouw doelgroep heeft een bepaald doel dat ze willen bereiken. Iets dat ze voor elkaar willen krijgen. Dat kan van alles zijn, maar het is wel iets dat jouw doelgroep met elkaar verbindt. Vaak zijn die verbindingen sterker dan andere omschrijvingen van een doelgroep, dus probeer dat zo veel mogelijk te benadrukken. Probeer het doel ook echt specifiek te maken. Hoe generieker het doel, hoe minder makkelijk het wordt om dat te bereiken. Bij het doel: “mijn haar moet leuk zitten” is het veel lastiger om een goed aanbod te doen dan bij: “op mijn trouwdag wil ik mijn haar in een modern, opgestoken kapsel”. Natuurlijk zit het haar dan ook leuk, maar door de context geeft dat een heel ander belang aan dan voor een middag op het terras met vriendinnen. Dan kies je ook een andere kapper.

Natuurlijk kan het handig zijn om nog de demografische (leeftijd, geslacht, inkomen, opleiding en locatie) en psychografische (interesses, waarden, levensstijl en gedragspatronen) kenmerken te beschrijven. Het is dan wel belangrijk dat je goed in het oog houdt dat die kenmerken ook echt invloed hebben op het doel dat mensen willen bereiken. Het is niet vreemd dat hardlopers van 22 en 75 gewoon dezelfde schoenen kopen. Er is een ander koopmotief dat daarbij belangrijk is.

Je verzamelt alle gegevens over jouw doelgroep via je marktonderzoek. Daar hebben we het eerder over gehad. Merk je nu dat er nog dingen ontbreken, dan

Deze informatie kun je verzamelen via marktonderzoek, waaronder enquêtes, focusgroepen, interviews en data-analyse. Door een duidelijk beeld te krijgen van wie je klanten zijn, kun je beter inspelen op hun specifieke behoeften en wensen.

Waar vind je jouw potentiële klanten?

Nu je weet wie je doelgroep is, is de volgende stap om te bepalen waar je ze kunt vinden. Ook dit kun je uit jouw marktonderzoek halen. Denk ook na of je een goede customer journey kunt maken van het proces waar jouw klant in zit als ze bezig zijn om hun doel te bereiken. Als je dat op een rijtje zet, zie je ook welke kanalen mensen gebruiken op welk moment in hun reis naar de oplossing. Daarbij kun je denken aan:

  • Sociale Media: Platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest en YouTube worden veel door mensen gebruikt als tijdverdrijf, maar ook voor inspiratie voor oplossingen.
  • Forums en Online Communities: Op websites zoals Reddit en gespecialiseerde forums praten mensen over specifieke onderwerpen en helpen elkaar om hun doelen te bereiken.
  • Zoekmachines: Google, Bing, maar ook YouTube zijn een eindeloze bron van informatie over het bereiken van jouw doel. Zoals je zelf ook snel even een antwoord Googled, doet jouw doelgroep dat mogelijk ook.
  • Fysieke Locaties: Afhankelijk van je product of dienst, kunnen fysieke locaties zoals winkels, evenementen of conferenties ook belangrijke plekken zijn waar jouw doelgroep te vinden is.
  • Papieren media: De krant, maar ook week- en maandbladen over specifieke onderwerpen, kunnen hele goede bronnen zijn voor jouw doelgroep om informatie op te zoeken over hun doel.
  • E-mail Marketing: Iedereen gebruikt e-mail. Hoewel we soms denken dat e-mail vaak niet meer gelezen wordt, is niets minder waar. E-mail nieuwsbrieven worden nog steeds gelezen als er relevante informatie in staat waar jouw doelgroep wat mee kan.
  • Review Sites en Blogs: Websites zoals Yelp, TripAdvisor en persoonlijke blogs bieden reviews en aanbevelingen die potentiële klanten beïnvloeden.
  • E-commerce Platforms: Websites zoals Amazon en Bol.com zijn populaire plaatsen om producten te zoeken en te kopen.

Jouw concurrentie: de klant overweegt alternatieven

Het is belangrijk om te erkennen dat jouw doelgroep niet alleen jouw product of dienst, maar er zijn ook alternatieven. Soms gebruiken ze die alternatieven al. Het is ook belangrijk dat je je beseft dat zij waarschijnlijk veel breder over alternatieven nadenken dan dat jij dat doet. Voor een iemand die een appel zoekt, kun je kiezen tussen Elstar, Pink Lady en Granny Smith. Als iemand fruit zoekt, dan concurreert een appel met een peer en een banaan. Als de appel een snack is, dan kan de concurrentie ook een donut zijn, of cup-a-soup. Daarom is het essentieel om te begrijpen wat de context is waarin jouw doelgroep hun keuze maakt. Als je dat weet, dan kun je je concurrenten analyseren en bepalen hoe jouw product of dienst zich onderscheidt. Analyseer de sterke en zwakke punten van je concurrenten ten opzichte van de behoefte van de klant. Dat geeft je inzichten om je eigen aanbod te verbeteren.

Conclusie

Het is ontzettend belangrijk om jouw doelgroep goed te kennen. Dat doe je door grondig marktonderzoek en het uitwerken daarvan in een omschrijving van jouw doelgroep. Heb je jouw doelgroep goed in beeld, dan is het makkelijker om een passend product of dienst te ontwikkelen. Ook kun je jouw doelgroep veel makkelijker bereiken in jouw marketing en sales strategie. Vind je het lastig om jouw doelgroep echt concreet te maken? Laten we dan eens samen kijken hoe je daar een goede stap in kunt zetten. Vanuit Profimdo willen we daar graag bij meedenken. Je bent altijd welkom voor een vrijblijvend gesprek over jouw doelgroep.

Vond jij dit artikel goed? Deel het met anderen:

MAAR HOE ZIT DIT VOOR JOUW BEDRIJF?

Zoals je hebt gelezen, geloven we bij Profimdo in de praktische aanpak. Alles dat we doen, is direct toepasbaar in jouw bedrijf voor het behalen van jouw doel. Wil je weten waar jij direct een start kunt maken in jouw bedrijf? Laat ons contact met jou opnemen en jou direct iets concreets in handen geven: