Hoe doe je effectief markt-onderzoek? (Deel 2)

Als ondernemer is het essentieel dat je je markt goed kent. Marktonderzoek is niets meer dan het onderzoeken van jouw markt. Het zorgt ervoor dat je een veel beter inzicht krijgt in wie jouw product of dienst wil gaan kope en waarom. In het tweede deel van onze blogserie over het lanceren van jouw product of dienst, nemen we je mee in de basis van marktonderzoek en hoe je dit op een effectieve manier kunt uitvoeren.

Waarom doe je marktonderzoek?

Marktonderzoek helpt je om meer te leren over de doelgroep waaraan je jouw producten of diensten wilt verkopen. Het geeft je inzicht in de manier waarop ze op dit moment zoeken naar producten, wat ze nu gebruiken en wat ze daar aan uitgeven. Belangrijke vragen die je kunt beantwoorden met marktonderzoek zijn vragen als:

  • Wie zijn mijn potentiële klanten en welke eigenschappen maken ze interessant voor mij als klant?
  • Wat willen mijn potentiële klanten voor elkaar krijgen? Waarom willen ze dat voor elkaar krijgen? En, misschien wel het belangrijkste, wat houdt ze nu tegen om dat voor elkaar te krijgen?
  • Zijn er alternatieven die mijn potentiële klanten al gebruiken? Hoeveel geven ze daar nu aan uit? En hoe zien ze jouw product of dienst in die verhouding?
  • Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de markt? Waar bewegen de voorkeuren van mensen zich naartoe? En past jouw oplossing daar bij?
    Door deze informatie te verzamelen, kun je jouw product of dienst beter passend maken voor de markt die er is. Daardoor is het makkelijker om jouw product of dienst straks te verkopen, maar ook om jouw concurrenten een stap voor te blijven.

Wat wil je uit je marktonderzoek halen?

Voordat je begint met marktonderzoek, is het belangrijk om duidelijke doelen te stellen. Ander loop je de kans dat je onderzoek heel veel punten raakt, maar je geen antwoord geeft op de vragen die je eigenlijk beantwoord wilt hebben. De vraag die je wilt beantwoorden heeft altijd te maken met de fase waarin je met jouw product of dienst zit. Realiseer je daarom, dat je niet maar een keer marktonderzoek doet. Marktonderzoek is een proces met meerdere stappen. Door die stappen goed te nemen, leer je beter hoe de markt in elkaar zit op het punt dat jij op dat moment nodig hebt

Op welke manieren kun je marktonderzoek doen?

Er zijn verschillende methoden om marktonderzoek uit te voeren. Het is belangrijk dat je je realiseert dat marktonderzoek niet duur hoeft te zijn. Er hoeft ook geen marktonderzoeksbureau aan te pas te komen. Natuurlijk speelt je budget een rol in de keuzes die je maakt. Tegelijkertijd is de informatie die je nodig hebt en het doel dat je daarmee hebt veel belangrijker om te bepalen hoe je onderzoek gaat doen. Dit zijn een paar veelgebruikte methoden:

  • Klantinterviews: Gesprekken met je doelgroep zorgen voor diepgaande en kwalitatief hoogwaardige inzichten.
  • Klantobservatie: Het observeren dan je doelgroep kan ook veel inzicht geven over de manier waarop jouw doelgroep keuzes maakt en dingen voor elkaar krijgt.
  • Secundaire marktgegevens: Secundaire gegevens verzamel je uit beschikbare bronnen met reeds beschikbare data uit bijvoorbeeld rapporten, statistieken en studies.
  • Enquêtes: Een te vaak gebruikte methode om kwantitatieve data te verzamelen.
  • Focusgroepen: Groepsdiscussies om meningen en ideeën te verzamelen.
  • Prototypes: Testen van een nieuw product of dienst bij een kleine groep gebruikers.

Waarom kiezen we te vaak enquêtes en waarom heb je er niets aan?

Enquêtes zijn een populaire manier om snel en relatief goedkoop informatie te verzamelen van een grote groep mensen. Als je aan marktonderzoek denkt, dan denk je daarom al snel aan een enquête. Meestal is dat onterecht, want een van de weinige voordelen van een enquête is de schaal waarop je ze kunt uitzetten. Maar door de schaal kun je ook gaan denken dat je de waarheid in handen hebt. Als je een marktonderzoek doet, raden wij een enquête meestal af. De redenen daarvoor zijn onderanderen:

  • Beperkte antwoorden: Als je een enquête opstelt, dan wordt vaak gekozen voor multiple choice vragen. Bij deze vragen kies je uit een aantal voorgestelde antwoorden. Dat betekent dat je altijd het antwoord kiest dat het dichtste bij jouw optie ligt. Niet wat jouw antwoord is.
  • Snelheid/luiheid: Natuurlijk kun je bij een multiple choice antwoord een optie “Anders” toevoegen waar iemand zijn eigen antwoord in kan vullen. In 90% van de gevallen kiest iemand liever een voorgekookt antwoord dan dat ze iets in moeten tikken.
  • Open vragen: Het liefst stel je natuurlijk open vragen, maar als je een enquête opstelt met open vragen, dan vullen de meeste respondenten die niet in. Het ziet er uit als te veel werk en dan gaat de factor snelheid/luiheid weer meespelen.
  • Beperkte diepgang: Enquêtes geven vaak oppervlakkige antwoorden en missen de nuance die je uit gesprekken krijgt.
  • Responsbias: Mensen geven soms sociaal wenselijke antwoorden in plaats van hun echte mening.
  • Lage responspercentages: Veel mensen nemen niet de tijd om enquêtes in te vullen, wat de representativiteit kan beïnvloeden.

Daarom waarderen wij bij Profimdo de principes van de enquête, maar raden we meestal andere methoden aan.

Welke methodes kan ik het beste gebruiken voor marktonderzoek?

Vanuit Profimdo raden wij meestal aan om te starten met klantinterviews en op te bouwen naar het doen van marktonderzoek met prototypes van allerlei verschillende vormen. In de volgende delen van deze serie gaan we verder in op klantinterviews en op verschillende vormen van prototypes die je kunt gebruiken voor marktonderzoek.

Bij wie doe je marktonderzoek?

Het is belangrijk dat je de juiste groepen benadert voor effectief marktonderzoek. Denk aan:

  • Huidige klanten: Zij zijn bekend met jouw producten en diensten en kunnen je waardevolle feedback geven. Let wel op, dat een klacht over een bestaand product niet altijd betekent dat je iets moet veranderen. Als een persoon klaagt en 99 tevreden zijn, dan zou een aanpassing wel eens een averechtse uitwerking kunnen hebben.
  • Gebruikers van alternatieve oplossingen: Dit zijn mensen waarvan je in ieder geval weet dat ze een soortgelijk doel willen bereiken, of probleem willen oplossen. Het is interessant om van ze te horen hoe ze hun keuzes gemaakt hebben en welke factoren daarbij een rol speelden.
  • Potentiële klanten: Dit is een lastige omschrijving. Als je de markt onderzoekt dan kun je soms een idee hebben van jouw potentiële klanten. Tegelijkertijd moet je wel in de gaten houden dat je daarmee misschien ook bepaalde groepen niet spreekt. Daar zou nou juist jouw kans wel eens kunnen liggen. Maak daarom de keuze om ook buiten jouw verwachte groepen te kijken wat mensen doen en waarom. Misschien ontdek je daarmee juist een markt die jouw concurrenten laten liggen.

Door een brede groep mensen te benaderen tijdens je marktonderzoek, krijg je een veel beter beeld van de markt. Als je alleen praat met de mensen waarvan je al weet dat ze jouw product willen hebben, dan spiegel je jezelf eigenlijk een onrealistisch beeld voor. Je zult niet de eerste ondernemer zijn die op basis daarvan een verkeerde beslissing maakt.

Conclusie

Effectief marktonderzoek is een combinatie van verschillende methoden en contact met veel verschillende groepen. Als je je marktonderzoek goed aanpakt, dan stelt het je in staat om een goed idee te hebben of er een markt is voor jouw product of dienst. Daarmee minimaliseer je ook de risico’s en verlaag je je investeringen. Zo leg je de basis voor succes in jouw markt. Wil jij weten welke vormen van onderzoek voor jou interessant zijn? Neem eens contact op met Profimdo en we kijken graag naar jouw bedrijf en jouw idee. Zo kunnen we samen een goede route uitzetten voor jouw marktonderzoek, zodat je zeker weet dat jouw product of dienst ook een goede markt heeft.

Vond jij dit artikel goed? Deel het met anderen:

MAAR HOE ZIT DIT VOOR JOUW BEDRIJF?

Zoals je hebt gelezen, geloven we bij Profimdo in de praktische aanpak. Alles dat we doen, is direct toepasbaar in jouw bedrijf voor het behalen van jouw doel. Wil je weten waar jij direct een start kunt maken in jouw bedrijf? Laat ons contact met jou opnemen en jou direct iets concreets in handen geven: