Als je op zoek gaat naar manieren om je doelgroep te omschrijven, dan je vroeg of laat de term “persona” tegen. Maar wat is nou eigenlijk een persona en wat kun je er mee voor jouw bedrijf? In deze zesde blogpost in de serie rondom het lanceren van een nieuw product of dienst, kijken we samen naar wat een persona is en wat de mogelijkheden en de grenzen van een persona zijn als jij het in wilt zetten.
Wat is een persona?
Een persona is eigenlijk een fictief karakter dat je bouwt rondom je marktonderzoek. Vandaag is dat voor ons Edith, die hier boven het artikel staat. Natuurlijk is het een bestaande foto, maar met die foto maken wij onze doelgroep tastbaar. Het maken van een persona is eigenlijk het beschrijven van een ‘persoon’ die bestaat uit de belangrijkste factoren die jouw doelgroep beschrijft. Het maken van een persona zorgt er ook voor dat je los komt van de koude cijfers die je hebt verzameld. Door het beschrijven van persona’s kom je er vaak ook achter dat niet iedereen hetzelfde is. Een doelgroepomschrijving kan dat nog wel eens in zich hebben. Maar als je een persona beschrijft, dan is het vaak een persoon, zoals je die zou kunnen ontmoeten. Het geeft het ontwikkelproces de menselijke touch.
Welke soorten persona’s heb je?
Er zijn verschillende soorten persona’s die je kunt gebruiken. Daarbij hangt het er ook af in welke fase je zit. Als je nog bezig bent met de ontwikkeling van jouw product of dienst, dan kies je mogelijk andere vormen van persona’s dan wanneer je jouw product op de markt zet.
Als je nog ontwikkelt, dan kun je bijvoorbeeld kijken naar een een doelgerichte persona. Je gaat dan volledig uit van het doel dat jouw persona wil bereiken. Je zou ook kunnen kijken naar een rol-gerichte persona, waarbij je vooral definieert welke rol die persoon speelt in het proces en hoe dat verloopt. Je hebt kwalitatieve persona’s die veel verder en realistischer zijn uitgeschreven als ‘mens’ op basis van alle marktinformatie die je hebt verzameld. Je kunt ook kiezen voor fictieve persona’s die ook vaak bijbehorende namen krijgen als “Actieve Anton”, die sporten belangrijk vindt, op zijn voeding let en altijd op zoek is naar een makkelijke manier om een workout te doen. Je kunt ook kiezen voor anti-persona’s waarin je juist mensen definieert die jouw product of dienst niet gaan gebruiken. Zo kun je een tegenbalans zoeken in het proces, waarmee je niet essentiële ontwikkelingen makkelijker weg kunt strepen.
Als je richting de marketing gaat, dan kun je weer hele andere persona’s inzetten. Daar kun je bijvoorbeeld onderscheid maken tussen een gebruiker-persona en een koop-persona. De gebruiker hoeft namelijk niet degene te zijn die ook de koopbeslissing neemt. Dat onderscheid kan worden gemaakt op basis van verschillende factoren. Het is goed om in die persona’s dat ook vooral te adresseren. Daarnaast kun je kiezen om een klant-persona te maken dat je baseert op je huidige klanten. Je kunt ook een proto-persona inrichten waarin je vooral je ideale klanttype definieert. En natuurlijk kun je bij de marketing ook je anti-persona weer inzetten, om ervoor te zorgen dat je niet te breed bezig bent en je echt op de juiste doelgroep richt.
Hoeveel persona’s maak je?
Als je aan de slag gaat met persona’s, dan heb je vaak meerdere persona’s nodig. Niet alleen in de verschillende vormen die we hierboven beschreven hebben, maar ook in aantallen. Als je een koop-persona hebt gedefinieerd, dan laat dat vaak nog mogelijkheden liggen. Vandaar dat je vaak twee of drie persona’s maakt om alle facetten van jouw doelgroep te vangen in personen.
Mogelijkheden van persona’s
Een persona maakt jouw doelgroep tastbaar en begrijpelijk. Door er een gezicht en een naam aan te koppelen, kun je betere inzichten krijgen.
- Inzicht in Klantbehoeften: omdat je persona’s op mensen lijken, helpen ze om je klanten beter te begrijpen en hun behoeften en pijnpunten in kaart te brengen.
- Gerichte Marketing: Omdat je je niet op een groep met heel veel eigenschappen richt, maar op een persoon met een naam, wordt het makkelijker om gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen die specifiek inspelen op de interesses en behoeften van je doelgroep.
- Productontwikkeling: Persona’s en hun gedrag bieden waardevolle inzichten die je kunt gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten.
Beperkingen van persona’s
Omdat je een gezicht en een naam koppelt aan je persona, is het makkelijk om te vergeten dat er een grote groep achter jouw persona zit. Daardoor kan het zijn dat je je meer en meer op de persona gaat richten en niet op de groep die er achter zit.
- Simpliciteit: Een persona is een vereenvoudigde weergave van je doelgroep. Daardoor kan een persona niet de volledige complexiteit van al jouw individuele klanten omvatten. Dat kan er voor zorgen dat je aspecten van jouw doelgroep uit het oog verliest.
- Veranderende Markten: Klantbehoeften en marktomstandigheden kunnen veranderen, waardoor persona’s snel verouderd kunnen raken.
- Overgeneralisatie: Er is een risico op overgeneralisatie, waarbij je belangrijke subgroepen of niches binnen je doelgroep over het hoofd ziet. Dit gebeurt vaak bij het opstellen van de persona’s, zeker als er van te voren al een aantal persona’s gekozen is.
Conclusie
Persona’s kunnen een hele goede manier zijn om jouw marktonderzoek te vertalen naar ‘mensen’. Die stap kan heel goed zijn om een diepgaand begrip ontwikkelen van jouw doelgroep. Het is een vertaling van waar jouw klanten naar op zoek zijn, hoe ze dat willen toepassen en welke alternatieven ze nu inzetten. Voor de marketing kun je tastbaar maken waar je ze kunt vinden en hoe je ze het beste kunt bereiken. Tegelijkertijd is het belangrijk om het brede inzicht op jouw doelgroep niet te verliezen door jouw persona’s te eng te definiëren. Je moet ook flexibel blijven en je strategie aan kunnen passen aan veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften. Daarmee veranderen ook jouw persona’s weer. Door goed gebruik van persona’s kun je jouw producten of diensten beter ontwikkelen en effectieve marketingcampagnes ontwikkelen. Bij Profimdo passen we al jaren persona’s toe in allerlei situaties, waardoor het voor jou als ondernemer, maar ook voor jouw collega’s binnen jouw bedrijf, duidelijk is op wie je je richt. We kunnen je helpen om je marketing en sales daar op aan te passen en jouw product bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Wil je weten hoe dat werkt? Stuur ons een bericht via het onderstaande formulier en we ontvangen je graag voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.