Het kiezen van een naam voor je bedrijf kan zowel euforie als frustratie oproepen. Vroeger was het voldoende om jouw achternaam op de gevel te schilderen en dan was je er wel. Tegenwoordig lijkt het kiezen van jouw bedrijfsnaam steeds ingewikkelder te worden. Want welke naam kies je dan? En waarom? Er zijn een aantal dingen die je kunt gebruiken om op jouw ideale bedrijfsnaam uit te komen.
Strategisch
Het is goed om strategisch na te denken over jouw bedrijfsnaam. Dan bedoelen we bijvoorbeeld dat jouw bedrijfsnaam een betekenis heeft. Iets dat mensen bij het lezen van jouw bedrijfsnaam direct aanvoelen.
Daarnaast is het belangrijk dat jouw naam zich aan kan passen aan de richting die je op gaat. Anders kan het zo zijn, dat bepaalde producten of diensten straks niet meer bij jouw naam passen. Dan kun je natuurlijk een extra handelsnaam gaan voeren, maar dat moet je dan ook als extra bedrijf in de markt gaan zetten.
Jouw naam moet ook onderscheidend zijn. Vaak geven mensen jouw naam door aan een ander. Als jouw naam dan niet te onderscheiden is van jouw concurrenten, dan heb je zomaar de kans dat ze niet bij jou uitkomen.
Creatief
Met een bedrijfsnaam mag je natuurlijk ook creatief zijn. Denk er bijvoorbeeld over na of mensen jouw naam wel gaan onthouden. Als je een ingewikkelde naam hebt, dan kan dat lastig zijn. Zorg ook dat je weet dat jouw naam goed klinkt en goed uit te spreken is. Zeker als je internationaal actief wilt zijn, is dat best een uitdaging. En zorg ervoor dat jouw naam er goed uitziet. Het oog wil ook wat en bepaalt ook vaak hoe we een bedrijf beoordelen voordat we er zaken mee gaan doen.
Technisch
Als laatste moet je ook jouw nieuwe naam even langs een aantal maatstaven leggen. Dat is belangrijk om te kijken of jouw keuze ook daadwerkelijk gaat werken. Als eerste is daar wel de uitdaging van de taal. We hadden het al even over het uitspreken van de naam. Het is zeker zo belangrijk dat je weet dat jouw naam geen andere betekenis heeft in een andere taal. Zeker als je in dat land ook zaken wilt doen. Je zult niet de eerste zijn die zijn product of dienst een naam geeft die de lokale bevolking heel vreemd doet opkijken.
In dezelfde lijn is het belangrijk dat jouw naam goed te spellen is. Let daarbij ook op letters die veel op elkaar lijken. Die kunnen ook heel verwarrend werken. Het is niet altijd een voordeel als je je bedrijfsnaam steeds opnieuw moet spellen.
Kijk ook of jouw naam wel beschikbaar is. Niets is frustrerender dan weken zweten op een naam, om er dan achter te komen dat die al door iemand is geregistreerd in het handelsregister of als domeinnaam. In het eerste geval kun je je naam vaak helemaal niet gebruiken. In het tweede geval zul je na moeten denken over een andere domeinnaam. Overigens is het belangrijk dat jouw naam ook niet te veel lijkt op die van concurrenten. Als er verwarring zou kunnen ontstaan, dan heb je kans dat een concurrent misschien wel juridische stappen onderneemt tegen jouw naam. Daar word je ook niet vrolijker van.
Conclusie
Een goede merknaam is uiteindelijk wel heel belangrijk. Denk maar aan de namen die je zelf allemaal kent van grote en minder grote merken. Het is toch jouw referentie aan hun product of dienst. Vandaar dat het loont om de tijd te nemen om jouw naam te kiezen. Als je de factoren hierboven in de gaten houdt, dan wordt het in ieder geval makkelijker om straks een keuze te maken.
Ben je nu een nieuw bedrijf aan het opzetten, let er dan op wat jouw naam op jouw markt gaat doen. Wil je daar eens met ondernemers over sparren, neem dan eens contact met ons op. Bij Profimdo helpen wij ondernemers om hun markt beter te kennen en effectiever te benaderen. We laten je graag zien wat dat voor jou betekent.