Is er een markt voor mijn idee? (Deel 1)

Jij hebt het ei van Columbus ontdekt. Dat idee dat ineens in je opkwam, of waar je al jaren op zit te broeden. In ieder geval heb je het gevoel dat dit wel eens heel groot zou kunnen worden. Maar wat wordt dan je volgende stap? Ga je jezelf nu opsluiten in je schuurtje om het idee te perfectioneren? Hoeveel tijd ga je voor jouw idee apart zetten en hoeveel ga je er eigenlijk in investeren? Dit is de eerste blogpost in een serie van Profimdo over het op de markt zetten van jouw product.

Hoe ben je op jouw idee gekomen?

Eerlijk kijken naar de bron van jouw idee kan je al een goede achtergrond geven van de mogelijkheden. Je kunt de vuistregel aanhouden dat een idee vaak relevanter is als je het bedacht terwijl je zelf hetzelfde probleem had. Ideeën die op dat moment opkomen heb je misschien zelfs ook al op dat moment kunnen testen. Dat maakt ze meestal relevanter dan een idee dat je al filosoferend op de bank bedacht.

Hoe vaak kom je jouw probleem tegen?

Een mooie vraag om jezelf te stellen. Als je een idee hebt, dan is dat vaak een oplossing voor ‘iets’. Het helpt je, het verbetert iets, het maakt iets makkelijker en ga zo maar door. Als je dat kunt benoemen, dan maak je jouw idee alweer een stapje relevanter. Dan wordt het tijd om te gaan tellen. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar als je het aantal keren dat jouw idee gebruikt kan worden echt kunt tellen, dan heb je je idee een stuk concreter gemaakt. Een concreet idee waarvan je de inzet specifiek kunt benoemen heeft veel meer kans op een markt dan een idee dat iedereen op allerlei momenten nodig ‘zou kunnen hebben’.

Ken je mensen die ook tegen jouw probleem aanlopen?

Als jij de enige bent die iets opgelost wil zien, dan is de kans klein dat je daar een mooi product van kunt maken. Als je het van meerdere kanten hoort, dan is dat al heel anders. Laagdrempelig betekent dit dat je eigenlijk eens moet luisteren waar mensen het over hebben als ze het over datgene hebben dat jij oplost. Als meer mensen het er over hebben, dan is de kans groter dat er echte vraag is naar jouw oplossing.

Ken je mensen die geld uitgeven om het probleem op te lossen?

Dit is een hele goede graadmeter om te bepalen of mensen niet alleen het probleem tegenkomen, maar ook of ze bereid zijn om er hun portemonnee voor te trekken. Als ze dat niet doen, dan kun je nog zo’n goede oplossing hebben, maar dan kun je er geen bedrijf mee draaien. Zorg ervoor dat je hier ook serieus naar kijkt. Wat zijn alternatieven en waarom kiezen mensen daarvoor. Dat geeft je een veel beter idee van de markt die er bestaat.

Heb je alle drie deze vragen nou positief kunnen beantwoorden, dan wordt het misschien tijd voor marktonderzoek. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar daar zijn ook laagdrempelige methodes voor. In de volgende blogpost zullen we daar meer aandacht aan besteden.

Kun jij nou niet wachten om te bepalen of er vraag is naar jouw idee? Neem dan contact op met Profimdo, zodat we samen kunnen gaan kijken naar jouw markt en de potentie van jouw idee.

Vond jij dit artikel goed? Deel het met anderen:

MAAR HOE ZIT DIT VOOR JOUW BEDRIJF?

Zoals je hebt gelezen, geloven we bij Profimdo in de praktische aanpak. Alles dat we doen, is direct toepasbaar in jouw bedrijf voor het behalen van jouw doel. Wil je weten waar jij direct een start kunt maken in jouw bedrijf? Laat ons contact met jou opnemen en jou direct iets concreets in handen geven: