Kan ik een voorschot vragen aan mijn klanten?

Een man in pak houdt een pinpas bij zijn computer om het nummer over te nemen voor een online betaling van het voorschot voor een opdracht die hij geeft.

Voor veel ondernemers is, gek genoeg, het sturen van een factuur best een ‘dingetje’. Terwijl we het allemaal normaal vinden dat we facturen ontvangen van partijen waar we zaken mee doen.

Nu is het vragen van een voorschot wel wat anders dan het vragen van een betaling voor een afgeronde prestatie. Dan heb je immers al werkzaamheden verricht. Toch is een voorschot vragen ook een heel normale, rechtmatige afspraak als je een klus hebt aangenomen. Vaak gaat het over een langer lopend project. Je start met inlezen, voorbereiden, gegevens verzamelen, misschien wel voorraad inkopen etc. Dus investeer je in materialen en tijd. En tijd = geld!

Veel ondernemers vinden het normaal dat er een voorschot wordt betaald voor inkoop van materialen. Maar waarom is inkoop van tijd dan geen goede reden voor een voorschot? Je bepaalt je prijs toch ook mede op basis van het aantal uren dat je gaat werken voor de nieuwe opdracht?

Voorfinancieren

Met het vragen van een voorschot krijg je een deel van de omzet al tijdens het project binnen. Hierdoor kun je de lopende kosten voorfinancieren maar kan je zelf ook je privé boodschappen betalen. Stel dat de case 3 maanden werk oplevert, hoe betaal jij dan je huur als je pas na afloop een factuur gaat sturen?

Voor je klant is het betalen van een voorschot ook geen probleem. Immers, men huurt je in om de klus te klaren. Die beslissing neemt jouw klant in de overtuiging dat jij de juiste oplossing voor zijn probleem gaat bieden. In je opdrachtbevestiging kun je prima uitleggen waarom je een voorschot vraagt. Zeg dan bijvoorbeeld letterlijk: voor inkoop materialen en verantwoording van de uren die ik voor u maak om de zaak te onderzoeken. Gek genoeg vinden veel mensen het fijn dat ze niet ineens een ‘grote’ factuur krijgen na afronding van jouw werkzaamheden. Met een voorschot kan jouw klant de factuur in meerdere betalingen splitsen wat ook voor hem/haar betekent dat de huur gewoon betaald kan worden.

Nog een bijkomend voordeel voor jou is dat wanneer een project tussentijds wordt stopgezet, jij niet met een onbetaalde factuur achterblijft voor alle tijd die jij er al aan besteed hebt. Da’s ook best prettig toch?

Conclusie: een startfee vragen moet je gewoon doen!

Vond jij dit artikel goed? Deel het met anderen:

MAAR HOE ZIT DIT VOOR JOUW BEDRIJF?

Zoals je hebt gelezen, geloven we bij Profimdo in de praktische aanpak. Alles dat we doen, is direct toepasbaar in jouw bedrijf voor het behalen van jouw doel. Wil je weten waar jij direct een start kunt maken in jouw bedrijf? Laat ons contact met jou opnemen en jou direct iets concreets in handen geven:

Ervaar of wij jou verder kunnen helpen met een gesprek