Waarom prototypes de sleutel zijn voor jouw succes

Jij hebt dat fantastische idee voor een nieuw product of een nieuwe dienst. En dan begint het. Het harde werken. Dagen, nachten, weken, maanden, soms jaren sluiten hoopvolle ondernemers zich op. Of het nu op een zolderkamer is, in de schuur, of gewoon achter het bureau op kantoor, vele uren worden besteed om het product tot in de puntjes uit te werken voor ze het op de markt zetten. In deze vijfde blogpost in de serie rondom het lanceren van een nieuw product of dienst, kijken we samen naar het maken van prototypes en waarom ze je zo veel geld en tijd kunnen besparen.

Waarom prototypes belangrijk zijn

“Ja maar, ik kan toch niet zomaar mijn idee vertellen? Als mijn klanten vragen gaan stellen, dan kan ik misschien geen antwoord geven.” Het is voor ons een veel gehoorde reden waarom een ondernemer het liefst zijn of haar idee al tot in de puntjes heeft uitgewerkt. “Maar als ze het willen kopen, dan kan ik het nog niet leveren.” Horen we ook heel vaak. Dat klinkt natuurlijk logisch, maar als je dat afzet tegen jouw investering en het risico dat je loopt, dan is het misschien veel minder logisch dan je denkt. Er zijn allerlei redenen om juist wel voor een vorm van een prototype of een minimaal levensvatbaar product (of minimal viable product) te kiezen.

  • Feedback verzamelen: Prototypes geven je de mogelijkheid om al heel snel feedback van echte gebruikers te verzamelen. Daardoor ben je in staat om verbeteringen door te voeren voordat je grote investeringen doet.
  • Risico’s minimaliseren: Als je jouw product of dienst bij elke stap test, verklein je het risico dat je veel tijd besteed aan iets dat niet gaat werken. Als het product of dienst al af is, moet je veel meer aanpassen bij een wijziging dan wanneer je het aan het begin doet.
  • Marktvalidatie: Een prototype kan helpen om te bevestigen dat er daadwerkelijk een markt is voor jouw product of dienst.
  • Versneld leren: Je leert sneller wat werkt en wat niet, waardoor je je product sneller kunt optimaliseren en aanpassen aan de behoeften van je klanten.
  • Betaald ontwikkelen: Op veel producten of diensten zitten levertijden. Als je de volgende stap kunt ontwikkelen binnen de levertijd, dan hoef je pas te beginnen met bouwen als de koop al gesloten is.

Wat in alle gevallen belangrijk is, is dat je leert terwijl je bezig bent. Als je jezelf opsluit op je zolderkamer, dan krijg je geen feedback van gebruikers. Vaak zien we dat een product dan beter aansluit bij de bedenker dan bij zijn of haar klanten.

Verschillende vormen van prototypes

Er zijn heel veel verschillende manier om jouw product of dienst in een heel vroeg stadium te testen. Bij Profimdo werken we met ruim 40 verschillende manieren van prototyping waar we met onze klanten naar kijken. Een blogpost is natuurlijk veel te klein om dat allemaal uit te leggen. We lichten er hier vijf uit en benoemen het gebruik en de voorwaarden die daar bij horen:

1. Papieren prototype

Voorwaarde: Je wilt een concept testen. Vaak ingezet in de conceptuele fase. Je hebt alleen papier, pen en een goed begrip van je idee nodig.

Gebruik: Dit is een eenvoudige, snelle en goedkope manier om ideeën te visualiseren en basisconcepten te testen. Heel handig voor het ontwerpen van een gebruikersinterface of het plannen van de gebruikerservaring. Met wat snelle schetsen leer je in korte tijd heel veel over de manier waarop jouw klant denkt en welke verwachtingen er leven.

2. Landingspagina

Voorwaarde: Je hebt een idee van de inhoud van jouw idee en kunt dat verwoorden en verbeelden. Dit kan in verschillende fasen van de ontwikkeling ingezet worden.

Gebruik: Een landingspagina kan gebruikt worden voor verschillende testen. Je leert wat de interesses zijn van de mensen die je een landingspagina toont, door te kijken waar ze langer naar kijken. Een landingspagina kan je ook helpen om registraties te doen van interesses van bezoekers. Die kun je bijvoorbeeld via online campagnes op jouw landingspagina terecht laten komen. Maar een landingspagina kan ook werken voor een stukje voorverkoop, zodat je weet of mensen echt hun portemonnee trekken.

3. 3D print

Voorwaarden: Je weet al wat over het ontwerp van jouw product. Je kunt een ontwerp maken en het met een 3D print tastbaar maken.

Gebruik: 3D geprinte producten, of andere soortgelijke prototypes, zijn heel handig om te kijken hoe jouw klant er op reageert. Door jouw klant een 3D versie in handen te geven, zie je vaak dingen die een klant ook onbewust doet. Je zal dat dus nooit uit een interview halen, terwijl het misschien essentieel is voor het slagen van jouw product. Een 3D geprint item hoeft niet eens echt te functioneren. De interactie zegt vaak al heel veel.

4. Klikbaar prototype

Voorwaarden: Het is handig om ontwerp- en basis programmeervaardigheden te hebben en toegang tot digitale prototyping tools.

Gebruik: Een klikbaar prototype is een hele goede stap in het simuleren van de interactiviteit van je product of jouw dienst. Mensen ervaren een klikbaar protype vaak als ‘echt’ en zullen er dan ook zo mee omgaan. Daardoor is het heel nuttig voor het testen van de gebruikerservaring en -interactie. Je leert het proces van jouw gebruiker beter kennen en hoe je jouw product of dienst aan moet passen om het beter aan te laten sluiten.

5. Minimaal Levensvatbaar Product (MVP)

Voorwaarden: Je kunt een vorm bedenken waarin jouw klanten de ervaring kunnen krijgen van een werkend basisproduct.

Gebruik: Een MVP is een versie van jouw product of dienst waarin je ze de essentiële functies laat ervaren die nodig zijn om het probleem van je klanten op te lossen. Het doel is om met minimale middelen snel gebruikersfeedback te verzamelen en zo je product te verbeteren.

Wat kun je testen met prototypes?

Met prototypes testen:

  • Gebruiksvriendelijkheid: Begrijpen gebruikers hoe ze je product of dienst moeten gebruiken?
  • Design en layout: Vinden gebruikers het ontwerp aantrekkelijk en intuïtief?
  • Basisfunctionaliteit: Werken de belangrijkste functies zoals jouw klant verwacht?
  • Feedback en Verbeteringen: Wat zijn de pijnpunten en wat kan er verbeterd worden?

Na de marktintroductie testen:

  • Schaalbaarheid: Kan jouw product of dienst omgaan met een groter aantal gebruikers?
  • Gebruikersgedrag op lange termijn: Hoe gebruiken klanten je product over langere tijd?
  • Concurrentieanalyse: Hoe presteert je product in vergelijking met concurrenten?
  • Financiële Prestaties: Wat zijn de werkelijke kosten en opbrengsten?

Prototypes en marktonderzoek: een super combinatie

Bij Profimdo vinden we prototypes een essentieel onderdeel van marktonderzoek. Een prototype biedt jou de kans om jouw ideeën te valideren en optimaliseren op basis van echte gebruikersdata. Door prototypes in te zetten, kun je:

  • Marktvraag valideren: Testen of er echt behoefte is aan jouw product of dienst.
  • Concurrentievoordeel identificeren: Begrijpen hoe je product zich onderscheidt van bestaande oplossingen.
  • Klantinzicht verdiepen: Betere inzichten krijgen in de behoeften en verwachtingen van je doelgroep.

Conclusie

Het is heel verleidelijk om jouw product of dienst tot in de puntjes uit te werken voordat je het op de markt brengt. Maar we zien vaak dat het leidt tot kostbare fouten en gemiste kansen. Door te werken met prototypes kun je veel eerder en sneller feedback verzamelen, risico’s minimaliseren en zien wat de verwachtingen van jouw klanten zijn. Vaak loont het ook op prototypes parallel te laten lopen aan jouw ontwikkeltraject. Zo kies je elke keer een prototype dat bij dat stadium in jouw proces past. Je kunt de feedback dan direct verwerken en jouw volgende stap direct beter maken.
Wil jij weten welke prototypes bij jouw idee voor een product of dienst passen? Maak dan eens vrijblijvend een afspraak met Profimdo. Wij kijken dan samen wat er het beste bij jouw proces past.

Vond jij dit artikel goed? Deel het met anderen:

MAAR HOE ZIT DIT VOOR JOUW BEDRIJF?

Zoals je hebt gelezen, geloven we bij Profimdo in de praktische aanpak. Alles dat we doen, is direct toepasbaar in jouw bedrijf voor het behalen van jouw doel. Wil je weten waar jij direct een start kunt maken in jouw bedrijf? Laat ons contact met jou opnemen en jou direct iets concreets in handen geven: